Krisztus Útja

Traktátusok Isten igaz evangéliumáról

Megtérés

2024. január 12. 22:09 - Krisztus Útja

"Ha majd megtérsz, erősítsd atyádfiait"
Lukács 22:32


Jézusnak ezek az utolsó vacsorán elmondott szavai azt jelzik, hogy Simon Péter (akihez az Úr ekkor éppen beszélt) még nem volt megtérve*. Valójában lehetetlen is volt, hogy Jézus földi szolgálata idején bárki megtérjen, hiszen megtérni Isten országába azt jelenti, hogy valaki megkapja a szent Szellemet; márpedig amíg Jézus közöttünk volt, a Szellem nem adatott senkinek (Jn 7:39). Azok, akik a Szellem pünkösdi kiáradása (ApCsel 2) előtt Krisztust követték, hűséges zsidóknak számítottak, nem újjászületett embereknek. Ők az ószövetség hatálya alatt voltak, és ott is maradtak egészen addig, amíg Jézus el nem hozta az új szövetséget halála, feltámadása és mennybemenetele által, ahol felajánlotta magát az Atyának a bűneinkért (Zsid 9:24-26). "Mert a végrendelet [szövetség] csak halál esetén érvényes; amíg a végrendelkező él, addig érvénytelen." (Zsid 9:17). 

Péter - Jézus többi tanítványával együtt - pünkösd napján kapta meg a Szellemet. És mivel Pál azt mondta, hogy csak akkor válunk Isten gyermekeivé, amikor megkapjuk az Ő Szellemét (Róm 8:9), tudhatjuk, hogy Jézus tanítványai számára pünkösd volt az a nap, amikor újjászülettek. 

Pál a kolossébeli szenteknek azt mondta, hogy Isten "megszabadított minket a sötétség hatalmából, és átvitt minket szeretett Fiának országába, akiben van megváltásunk és bűneink bocsánata" (Kol 1:13-14). Ez az Isten országába történő "átvitelünk", amikor megkapjuk a megváltást és a bűnbocsánatot - ez az, amit megtérésnek hívunk. 

Nyilvánvalóan senki sem térhetett meg, senki sem vitethetett át az Isten országába, amíg a Szellem el nem jött, hogy a megtérésnek ezt a munkáját elvégezze. Megdöbbentő, milyen sokan hiszik, hogy a tanítványok már Jézus halála előtt megtértek, vagy újjászülettek, miközben az ő áldozati halála volt az, ami egyáltalán lehetővé tette, hogy bárki is újjászülethessen.
Barátom, ahogy a tanítványokat is a szent Szellem-keresztség vitte be az Isten országába pünkösd reggelén, ez ma is ugyanúgy igaz. Nincs más útja a megtérésnek, csakis ez a keresztség. Ezért tanította azt Péter, hogy a keresztség az, ami "titeket is megment" (1Pét 3:21). 

Nem Jézus tanítványai voltak az egyetlenek, akik várták, hogy bemehessenek Isten titokzatos királyságába. Mások mellett "arimátiai József, a nagytanács tekintélyes tagja, (...) maga is várta az Isten országát" (Mk 15:43). Ahogy nézték mesterük diadalmas bevonulását Jeruzsálembe, és azt gondolva, hogy az ő királysága földi királyság lesz, Jézus izgatott tanítványai úgy hitték, "hogy azonnal meg fog jelenni az Isten országa" (Lk 19:11). Feltámadása után, amikor Jézus meghagyta a tanítványoknak, hogy várják meg Jeruzsálemben a Szellem eljövetelét, ők még akkor is egy földi királyság felállítására számítottak. Azt kérdezték: "Uram, nem ebben az időben állítod fel újra a királyságot Izráelnek?" (ApCsel 1:6). Nem tudták, hogy a szent Szellemről szóló szavaival Jézus valójában már az ő királyságáról beszélt. Csak amikor pünkösd eljött, akkor kezdték el végre megérteni Jézusnak ezeket a szavait: "Ne félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot" (Lk 12:32). 

Megfoganni és megszületni

Mind szellemileg, mind a természetben igaz, hogy az a folyamat, ami a születéshez vezet, egy elvetett maggal kezdődik. Jézus Isten igéjének a hirdetéséről úgy beszélt, mint Isten magjának elvetéséről az emberi szívekbe (Lk 8:11). Így tehát szellemi értelemben is igaz, hogy akárcsak a természetben, a születést fogantatásnak kell megelőznie. És ahogy a természetben is igaz, hogy a sok elvetett magból csak néhány terem végül gyümölcsöt (életet), ugyanígy azok közül is, akik hallják az Isten igéjét, csak néhányakat fog az valóban megváltoztatni, hogy végül el is jussanak az újjászületésig. Sok szolgáló összekeveri a fogantatást a születéssel; másképp megfogalmazva: összekeverik a bűntudatra ébredést a megtéréssel. Pál apostol például a damaszkuszi úton nem megtért, csupán bűntudatra ébredt. A megtérése három nappal később történt, amikor megkapta a szent Szellemet (ApCsel 22:16). A bűntudatra ébredés nem jelent újjászületést; de végül eredményezheti azt, ha a bűnbánó lélek kitart az igazság követésében. 

Akár csak a természetben, vannak, akik ugyan megfogannak (bűntudatra ébrednek), de a születésig végül soha nem jutnak el. Jézus szolgálata alatt sokan megfogantak Isten igéje által, de csak mintegy százhúszan maradtak meg az igében, akik azután az ApCsel 2-ben újjá is születtek. Jézus tudta, hogy sokan lesznek, akik nem fogják szeretni az igazságot, amit tanít nekik, és figyelmeztette a tanítványait, hogy meg kell maradniuk az ő beszédében, ha valóban a tanítványai akarnak lenni (Jn 8:31). 

Sokan vannak, akiket a Szellem meggyőzőtt ugyan a bűnükről, de nem maradtak meg ebben a meggyőződésben. Ők megfogantak, amikor meghallották az igét, ahogy egy magzat is megfogan az anyja méhében, de a növekedésük az anyaméhben megállt, így nem tudtak onnan kijönni, és nem születtek bele Isten családjába. Ők azok, akik soha nem részesültek a szent Szellem-keresztségben. Ők nem értik, hogy amikor Jézus azt mondta Nikodémusnak, "Szükséges nektek újonnan születnetek", akkor ezzel csak annyit mondott: "Szükséges, hogy Isten Szellemét megkapjátok".

Az Úr figyelmeztette a tanítványait: "Bizony, mondom néktek, ha meg nem tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a mennyek országába" (Mt 18:3). Fontos, hogy ez az Istentől jövő tanács felgerjesszen minden szívet, amelyik megfogant már az igétől, de még nem fogadta be Isten Szellemét; hogy megújuljon bennük a buzgalom Isten igazsága iránt.


Amit hiszünk
Írta: George C. Clark, Sr.

Hisszük a régi erőt
Ami pünkösdkor leszállott
Szerintünk ő a szent Szellem
De Léleknek is hívhatjátok. 
Hisszük, hogy azok tértek meg,
Kik vártak eljövetelére
Hisszük a régi erőt
Teljes egészében.

Hisszük, hogy lángnyelvként jött el,
S bizonyságot tett a Szellem
Hisszük, hogy mindenki hallotta
Beszéljen bármilyen nyelven.
Hisszük, hogy sokakat összezavart
Mások felkiáltottak: "Ámen!"
Hisszük a régi erőt
Teljes egészében.

Hisszük, ha Krisztus menyasszonyának
Részese akarsz lenni
Be kell fogadd a Szellemet
S áldozatot kell hozni.
Hisszük az Úr szavát:
"Újjászületni szükséges néktek"
Hisszük a régi erőt
Teljes egészében.

Hisszük, hogy öreg Kornéliusz is
A szent Lelket megkapta
A Szellem pedig, mint pünkösdkor,
Bizonyságát adta.
Hisszük, Kornéliusz pogány volt,
De ez nem volt hátrány, sem érdem
Hisszük a régi erőt
Teljes egészében.

Hisszük, hogy Pál végigjárva
A "felső vidékeket"
Az efezusiaknak hirdetni kezdte
A szent Szellemet s tüzet.
S mikor kezét rájuk tette,
Tizenkettőt betöltött a Szellem
Hisszük a régi erőt
Teljes egészében. 

 


Írta: George C. Clark, Sr. és John D. Clark, Sr.
Forrás: https://goingtojesus.com/gtj_tracts.html?tname=tract-043-conversion
Fordította: Bakó Zoltán



* Az ismertebb magyar bibliafordítások a "megtérés" szót két különböző értelemben is használják. Az első (görögül: metanoia) a bűnbánatot, a bűntől való elfordulást, a gondolkozásunk megváltoztatását jelenti (pl.: "Térjetek meg, mert elközelített az Isten országa!" - Máté 3:2). Az, hogy a gondolkozásunkat (és a cselekedeteinket!) ebben az értelemben megváltoztassuk, előfeltétele annak, hogy a "megtérés" a szónak a másik értelmében is megtörténhessen velünk. 
A görög strepho vagy epistrepho (amit magyarul szintén "megtérésnek" szoktunk hívni, lásd: Mt 18:3; Lk 22:32) Isten munkája, amelynek következtében az ember átkerül a sötétség hatalmából az Isten országába (lásd Kol 1:13-14). Ez a szent Szellem vételének, más néven az "újjászületésnek" a pillanatát jelenti.
Ez a traktátus ez utóbbiról szól!

(Az angol nyelv a "repentance" és "conversion" szavakkal különbséget tesz a két fogalom között.)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://krisztusutja.blog.hu/api/trackback/id/tr9318288989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veres István És Katalin 2024.01.13. 13:16:21

"A bűntudatra ébredés nem jelent újjászületést; de végül eredményezheti azt, ha a bűnbánó lélek kitart az igazság követésében."
Ez így igaz. Viszont "a bűntudatra ébredés" azaz bűnbánat (metanoeó) és ebből fakadóan a gondolkodásmód megváltoztatása (metanoia) és ezt követően a bűntől való elfordulás (episztrephó), amely az ember döntése az maga a megtérés, Pál ezt hirdette (Apcsel.26:20). Ezt mutatja be a Tékozló fiú története is. Az újjászületés ezt követi, amely Isten műve a megtért emberben. Természetesen a megtérésben is részt vesz Isten (Róm. 2:4). Azt is mondhatjuk, hogy a megtérés, Isten Igéjének befogadása (Jn. 1:12) a fogantatás. De a fogantatás tényleg nem egyenlő a születéssel, noha egybe is eshet vele.
Shalom: István

Krisztus Útja 2024.01.15. 23:25:37

@Veres István És Katalin:

Kedves István és Katalin,

Köszönöm a hozzászólást. Ahogy a lábjegyzet is mutatja, szerintem is fontosak a szavak, ugyanakkor azt is gondolom, hogy lehetséges olyan szinten "túlelemezni" egyes kifejezések pontos jelentését, hogy végül éppen a lényeget mulasztjuk el.

Amit fontosnak gondolok, hogy az ún. "megtérésnek" van egy olyan fajtája, ami a szent Szellem eljövetele előtt is lehetséges volt. Keresztelő János senkit sem merített be vízbe, akin nem érezte azt (a rajta lévő kenet által), hogy az Istenhez való fordulása valódi és őszinte. Meggyőződésem, hogy Jézus mind a tizenkét tanítványa megfelelt annak, amit Keresztelő János (és Isten) abban az időben őszinte megtérésnek tartott. Jézus mégis beszélt egy "megtérés" élményről, ami még a tanítványok előtt állt (ahogy ezt a Lk 22:32 és a Mt 18:3 is mutatja), ami nélkül, Jézus szavaival, "nem mentek be a mennyek országába".
Ennek a jelentőségéhez képest, úgy érzem, másodlagos, hogy melyik esetben melyik görög kifejezést használja az eredeti szöveg, mindenesetre érdemesnek gondoltam megjegyezni, hogy - a magyar fordítások ellenére - valójában két különböző szóról beszélünk.

Az a "megtérés", amit Keresztelő János (és később maga Jézus is) hirdetett, lehetséges volt a szent Szellem eljövetele és újjászülő munkája előtt is, bár ahogy Ön is helyesen rámutatott, valójában már a bűnbánat és a gondolkozásunk megváltoztatása is egy ajándék Istentől (lásd ApCsel 5:31 és 11:18). Ahhoz a "megtéréshez" viszont, amiről Jézus jövendölt, neki először meg kellett halnia, feltámadni, visszamenni az Atyához a mennybe, hogy bemutassa magát, mint tökéletes áldozatot, és miután az Atya elfogadta azt, el kellett küldenie a szent Szellemet, hogy azok, akik már megtértek (metanoia), "isteni természet részeseivé" válhassanak (2Pét 1:4), erőt kapjanak a szent életre (ApCsel 1:8) és reménységet az üdvösségre (1Thessz 5:8).

Nem kell, hogy összezavarjon minket, ha a Biblia szerzői ugyanazt az eseményt különböző helyeken más és más kifejezéssel írják le; már csak azért sem, mert az újjászületésünk pillanatában nagyon sok minden történik velünk egyszerre. Pl.: Isten gyermekeivé válunk (Róm 8:16); bemeríttetünk szent Szellembe, és ezáltal Krisztus testének tagjai leszünk (1Kor 12:13); új teremtésekké válunk (2Kor 5:17); bemeríttetünk Krisztusba (Róm 6:3); az újjászületés fürdőjében részesülünk (Tit 3:5); megkapjuk a szent Szellemet (Róm 8:15); Szellemtől születünk (Jn 3:8); stb.

Az Ön által idézett ApCsel 26:20-ban Pál lényegében azt mondta: (1) Térjetek meg, (2) vegyétek a szent Szellemet, majd (3) a Szellem ereje által éljetek is a szerint a mérce szerint, ami alapján Isten méltónak ítélt titeket, hogy a saját életéből, erejéből adjon nektek.

Még egy gondolat, amolyan összefoglalásként. Amikor keresztények a hívővé válásukról beszélnek, az események összefoglalása a leggyakrabban valahogy így szól: Ekkor és ekkor, így és így "tértem meg". Amit ez alatt értenek, az valójában az, hogy így "születtek újjá", így "lettek Isten gyermekévé", így "jutottak hitre", stb. Mivel tehát a keresztény nyelvhasználatban a "megtérés" kifejezés lényegében egyet jelent mindazzal, amit más szóval újjászületésnek hívunk, összességében nem tartom problémának, hogy a blogbejegyzés címe "Megtérés" lett; annak ellenére sem, hogy maga a szó (ahogy ezt Ön is jelezte) bizonyos esetekben nem pontosan azt jelenti, amire használják. Ez, azt hiszem, elkerülhetetlen, amikor örökkévaló dolgokat olyan tökéletlen eszközökkel próbálunk elmagyarázni, mint egy emberi nyelv (legyen bármelyik nemzeté is).
Isten szellemének viszont, hála az Úrnak, nincsenek ilyen korlátai. Ő képes úgy megvilágosítani a szellemünket örök igazságokkal kapcsolatban, hogy az emberi értelem (és a földi nyelvek) elégtelensége ellenére is képesek vagyunk megítélni (megérezni), amikor valakitől az igazságot halljuk, vagy éppen olvassuk. Isten adjon ehhez mindannyiunknak kegyelmet!

Ajánlom figyelmébe (figyelmükbe) a Krisztus Útja blog korábbi bejegyzéseit, illetve ha van angolul beszélő a családban, akkor a goingtojesus.com és a pastorjohnshouse.com oldalakat, ahol sokkal több értékes olvasmányt, hanganyagot találhatnak Isten felkent szolgájától.

Üdvözlettel:

Bakó Zoltán
(a blog szerzője)
süti beállítások módosítása